Stafett-DM (2019-09-08)
Sträcka: 5km
Sträcka: 5.91 km
Tid: 43:55
Höstens klart bästa insats. Men så är stafett lite annorlunda också.
1. Tyckte jag sprang på någorlunda i starten och fick dessutom koll på kartan. Funderade på om jag skulle vika höger på storstigen, men valde bort det för en potentiellt närmare väg. Fel val, lite trassel i terrängen och de som vek höger var klart före uppför höjden. Tyckte att jag gjorde det bra men insåg att jag redan vid första stämpling var långt ner i fältet utan någon som helst tätkontakt. Winsplits säger 27:a av 33. Lite märkligt.
2. Valde att söka stigkorset. Började klättringen på stig, vilket nog var smart, men hade inte riktigt tålamod att hänga kvar på stigen kanske synd. Kom till fel gaffel, men visste att det inte var min. Jag förstår idén med gaffling i längsled, men tycker att det är lite märkligt att lägga den ena på den andras linje. Risk att det endast blir gafflat för ena halvan av fältet så att säga.
3. 3. Bra plan och vägval. Var naturligtvis inte ensam om det så jag fick draghjälp.
4. Hade det varit en individuell tävling hade jag sprungit lite vänster om linjen, via den klassiska grusplanen. Nu han jag bara se stigvägvalet och körde på det. Borde kanske ha genat lite mer, men helt ok genomförd transport. Inte optimal avslutning dock. Inte för att jag följde någon till fel gaffel (såg aldrig den skrämen). Tvärtom valde jag egen felaktig väg. Anledning var att jag lyckades pressa in sankmarken under linjen där jag sprang längre söderut. Förmodligen grundlöst.
5. Helt ok, men borde ha sökt stigen ut tull vänster. Valde att följa efter andra löpare som jag nästan hade kontakt med. Orkade inte riktigt.
6. Missade lilla stigen ner till det öppna vilket nog kostade några sekunder. Fick hjälp med kontrolltagningen.
7. Riktigt bra.
8. Höger eller vänster om branten var frågan. Valde vänster, men det blev för mycket. Såg ingen bra väg upp snävare, men det var inte bra där jag tog mig upp heller. Lite försiktigt när jag väl kommit upp, såg den andra gaffeln, men begrep att det inte kunde vara min.
9. Bra.
10. Stämplade precis efter en D21 och följde henne nerför. Gick sådär, hon var låååångt före när jag kom ner på stigen. I svängen kom en eventuell konkurrent upp nästan jämsides. Bestämde mig för att inte tappa någon placering och ökade farten.
11. Gav vad jag hade, häll undan och var ikapp damen vid växlingen.
Visa kommentarer (0)

Stafett-DM (2019-09-08) Stafett-DM (2019-09-08)